امام حسین(ع)و تربیت فرزند(1)
Posted On ۱۳۸۷ آذر ۱۳, چهارشنبه at در ۲۲:۳۳ by نویسنده
پدیدآورنده: علیهمتبناری ،
نخست آنکه حادثه کربلا به خاطر بینظیر بودن آن بیش ازسایرحوادث موردتوجه سیره نویسان و مورخان واقع گردید وبنابراین، اسناد بیشتری از آن در دسترس است که میتوان از لابلایآن نکات تربیتی بیشتری کشف کرد; و دیگر آنکه در این مقطع ازعمر شریف حضرت، فرزندان و اهلبیت او به طور مستقیم همراهشبودند و در نتیجه زمینه بروز نکات تربیتی بیشتری فراهم بودهاست; و شاید این امر، یکی از اسرار پای فشاری امام بر حضوراهلبیت در کربلا بوده است. از این رو، شایسته است پژوهشگرانعرصه تربیت اسلامی فرصت را غنیمتشمرده، حادثه کربلا را باتوجهیعمیقتر از منظر تربیتبنگرند ونکات تربیتی سودمندی را از آناستخراج کنند.
بخش اول
زمینه سازی تربیت
در مکتب اهلبیت(علیهم السلام)نه تنها تربیت فرزندان از لحظهتولد مورد توجه بوده بلکه به زمینههای تربیت و شرایط قبل ازتولد و بلکه حتی قبل از انعقاد نطفه نیز توجه خاص شده است. ازاین رو در روایات معصومان(علیهم السلام) زمینهها و شرایط مطلوبو نامطلوب انعقاد نطفه بیان گردید. از جمله این نکات پرهیزکردن از همبستری در شبی است که انسان قصد مسافرت دارد. امامحسین(ع)خطاب به اصحابش فرمود:
«اجتنبوا الغشیان فیاللیله التی تریدون فیها السفر فان منفعل ذالک ثم رزق ولدا کان احولا»
از همبستر شدن با همسرانتان در شبی که قصد مسافرت داریدبپرهیزید; (زیرا)اگر در اثر آن فرزندی روزی شود احول(لوچ)خواهدبود.» (1)
اظهار محبتبه فرزندان
محبتبه فرزندان امری درونی است که خداوند آن را در دلوالدین به ودیعت نهاده است. اما آنچه در این میان مهم مینمایدو آثار تربیتی در پی دارد ابراز آن است. این امری اختیاری استو والدین و مربیان میتوانند در پرتو آن زمینه تربیت صحیح رافراهم آورند. چه بسیارند والدینی که در برابر فرزندان خود محبت فراواندارند اما آن را ابراز نمیکنند در حالی که محبت وقتی سازنده وتاثیر گذار خواهد بود که فرد مورد محبت از آن آگاهی یابد.امام حسین(ع)به عنوان الگوی تربیتی مطمئن و کامل محبتبهفرزندان را از نیازهای ضروری آنان دانسته، در قالبهای گوناگونبه ابراز آن میپرداخت. گاه با در آغوش گرفتن و به سینهچسبانیدن خردسالان، زمانی با بوسیدن آنان و گاه با به زبانآوردن کلمات شیرین و محبتآمیز.
عبیدالله بن عتبه چنین میگوید: «کنت عندالحسین بن علی(علیهماالسلام)اذ دخل علی بن الحسینالاصغر فدعاه الحسین(ع)و ضمه الیه ضما و قبل مابین عینیه ثمقال: بابیانت اطیب ریحک و احسن خلقک...» (2)
«نزد حسین بن علی(ع)بودم که علی بن حسین(ع)وارد شد. حسین(ع)(امام سجاد(ع))او را صدا زد، در آغوش گرفت و به سینهچسبانید، میان دو چشمش را بوسید و سپس فرمود: پدرم به فدایتباد، چقدر خوشبو و زیبایی!»
تشویق فرزندان در برابر کار خوب آنان
یکی از شیوههای تربیتی مورد اتفاق صاحب نظران عرصه تعلیم وتربیت، شیوه کارآمد تشویق است. تشویق به جا و متناسب با فعالیتانجام شده، به ایجاد انگیزه در فرد منجر شده، به تکرار و تقویترفتار میانجامد.
چه بسا فرزندان از ارزش و اعتبار صفات مثبتخود آگاهینداشته، در نتیجه به شخصیتحقیقی و توانمندیهای ثبتخویشپینبرده، خود را در مقایسه با دیگران ناچیز به شمار آورند. ازاین رو والدین و مربیان باید ویژگیهای مثبت فرزندان را کشف وبرجسته سازند; مورد ستایش و تشویق قرار دهند. در فرهنگ اسلامیکه تربیت دینی و اخلاقی فرزندان در کانون توجه است. برتشویقفرزندان هنگام بروز رفتارهای دینی و برجسته کردن صفات اخلاقی ومعنوی آنان بسیار تاکید شده است. امام سجاد(ع)فرمود: من بهبیماری شدیدی مبتلا شدم. پدرم بربالینم آمد و فرمود:
ماتشتهی؟ فقلت: اشتهی ان اکون ممن لااقترح (3) علی الله ربیمایدبرهلی، فقال لی: احسنت ضاهیت ابراهیم الخلیل صلوات الله علیه حیث قالجبرئیل(ع): هل من حاجه؟ فقال: لا اقترح علی ربی بل حسبیالله و نعم الوکیل.» (4)
چه خواستهای داری؟ عرض کردم: دوست دارم از کسانی باشم کهدرباره آنچه خداوند برایم تدبیر کرده، نپرسم؟ پدرم در مقابلاین جمله به من آفرین گفت و فرمود: تو مانند ابراهیم خلیلی; بههنگام گرفتاری جبرئیل نزدش آمد و پرسید: از ما کمک میخواهی؟ اودر جواب فرمود:(درباره آنچه پیش آمده)از خداوند سؤال نمیکنم. خداوند مرا کافی است و او بهترین وکیل است.
در این حدیث ملاحظه میشود کهامام حسین(ع)در مقابل پاسخ عارفانه و دلنشین فرزندش کهبراساس ظاهر حدیث، سن و سال چندانی هم نداشت. جمله «احسنت»را به کار برد و او را به «ابراهیم خلیل» تشبیه کرد.
اهمیت آموزشهای دینی فرزندان و قدردانی از معلمان و مربیان
در اسلام دانش آموزی مورد اهتمام شدید بوده و رهبران دینیپیروان خود را به آموزش و اندوختن دانش، به ویژه معارف دینی،تشویق کردهاند.
براساس سخنان معصومان(علیهم السلام)، معلمان و مربیان، بهخصوص آنان که در تعلیم آموزههای دینی میکوشند، حق بزرگیبرجامعه دارند و باید تلاش صادقانهشان مورد قدردانی و سپاسگزاریقرارگیرد تا رغبت و انگیزه بیشتری بیابند. مرحوم بحرانی درحلیهالابرار از شیخ فخرالدین نجفی که از فضلا و زهاد بود. چنان نقل کرده که شخصی به نام عبدالرحمان در مدینه معلم کودکانبود و یکی از فرزندان امام حسین(ع)به نام «جعفر» نزدش آموزشمیدید. معلم جمله «الحمدلله رب العالمین» را به جعفر تعلیمداد. هنگامی که جعفر این جمله را برای پدر قرائت کرد، حضرتمعلم فرزندش را فراخواند و هزار دینار و هزار حله... به اوهدیه داد. وقتیحضرت به خاطر پاداش زیاد مورد پرسش قرار گرفت، در جواب فرمود:
«و انی تساوی عطیتی هذا بتعلیمه الحمدلله رب العالمین» .
هدیه من برابر با تعلیم «الحمدلله رب العالمین» است. (5)
احترام به انتخاب جوان در امر ازدواج
جوانان به سبب کمی تجربه به استفاده از تجارب و نصایح والدیننیازمندند، اما آنان دیگر دوران کودکی و نوجوانی را پشتسرگذاشته و به حدی از رشد رسیدهاند که خود حق انتخاب داشته،برای خود تصمیم بگیرند. از اینرو، شایسته است والدین در دورانکودکی و نوجوانی زمینه استقلال و قدرت تصمیمگیری آنها را فراهمآورده، آنان را چنان تربیت کنند که سمت انتخابهای معقول وتصمیمهایی منطقی پیش روند و مصالح واقعیشان را بر منافع آنی وزودگذر ترجیح دهند. اگر فرزندان به این حد از رشد و استقلالرسیدند، باید به آنان اعتماد کرد و به تصمیمها و انتخابهاشاناحترام نهاد. جوان در طول زندگی با انتخابهای گوناگون رو بهروست و یکی از مهمترین آنها گزینش همسراست. در این مساله،چنانچه فرزند از قدرت انتخاب صحیح و معقول برخوردار است، بایدبه وی حق انتخاب داد و از ازدواجهای تحمیلی پرهیز کرد. حسن (6) ،فرزند امام حسن مجتبی(ع)یکی از دختران امام حسین(ع)راخواستگاری کرد. امام حسین(ع)به او فرمود: «اختر یا بنی اجتهما الیک.» فرزندم! هر کدام را بیشتر دوست داری انتخاب کن.
فرزند امام مجتبی(ع)شرم کرد و جوابی نداد. آنگاه امام حسین(ع)فرمود: من دخترم فاطمه را برایت انتخابکردهام; زیرا او به مادرم فاطمه دختر رسول خدا(ص)شبیهتر است.» (7)
ملاحظه میشود با این که فرزند امام مجتبی(ع)به احترام عمو ودخترانش به طور مشخص از دختر خاصی خواستگاری نکرد و امر را بهعمویش وانهاد; امام حسین(ع)به انتخاب وعلاقه فرزند برادرش اهمیتداد و از او خواستخودش آن را که بیشتر دوست دارد به همسریبرگزیند.
تربیت عملی
بیتردید مؤثرترین عامل در تربیت اخلاقی و دینی فرزندانرفتارهای درست والدین است. پرواضح است که زبان رفتار از زبانگفتار بسینافذتر است و در عمل آثاری نهفته است که هرگز ازگفتار برنمی آید. کودک و نوجوانی که پیوسته شاهد اعمال نیکوالدین است، بطور غیر مستقیم سرمشق میگیرد و به انجام کارهاینیک تشویق میگردد. در سیره تربیتی ائمه اطهار(علیهمالسلام)تربیتبا رفتار و عمل بارزترین بعد تربیت است. فرزندانائمه(علیهم السلام)با دیدن رفتار آنان سرمشق گرفته، عملمیکردند. شعیب بن عبدالرحمن خزائی میگوید: هنگامی که امامحسین(ع)در کربلا به شهادت رسید بردوشش نشانهای وجود داشت. ازامام سجاد(ع)درباره آن پرسیدند، امام سجاد(ع)بسیار گریست وفرمود: «این، اثر بارهای غذایی است که پدرم بردوشش حمل میکردو به خانههای تهیدستان میبرد.» (8)
آری، امام سجاد(ع)پیوسته این رفتار را از پدرش مشاهده کرد وسرمشق گرفت و عمل کرد. بدین سبب، امام باقر(ع) فرمود: «(پدرم)علی بن الحسین(ع)شبها کیسه نان بردوش حمل میکرد و(بهمستمندان)صدقه میداد.» (9)
پینوشتها:
1- موسوعة کلمات الامام الحسین(ع)، ص 711.
2- بحار الانوار، ج ؟
3- اقترحت علیه شیئا: سالته ایاه من غیر رویة و منه الحدیث« ان رسول الله(ص) لا یقترح علی ربه فی شیء یامره به»(مجمع البحرین، طریحی، ج 2، ص 404.)
4- بحار الانوار، ج 46، ص 67، ح 34.
5- حلیة الابرار، سید هاشم بحرانی، ج 1، ص 582.
6- در کتب سیره و تاریخ ائمه(ع) از حسن به عنوان یکی از فرزندان امام مجتبی(ع) یاد شده، شیخ مفید در الارشاد از او چنین یاد میکند: « و اما حسن بن احلسن فکان جلیلا، رئیسا، فاضلا، ورعا...»(الارشاد، ص 196، مناقب آل ابیطالب، ج 3، ص 192، بحار الانوار، ج 44، ص 163، عوالم، ج 2، ص 306.)
7- موسوعة کلمات الامام الحسین(ع)، ص 632.
8- حلیة الابرار، ج 1، ص 582.
9- مناقب آل ابیطالب، ابن شهر آشوب، ج 4، ص 153.
