سجده بر تربت امام حسین (ع)


پدیدآورنده:محمدمهدی رضایی،

چرا در متون دینی ما بر اهمیت و فضیلت سجده بر تربت امام حسین علیه‏السلام تأکید زیادی شده است؟
نماز، یکی از مهم‏ترین اعمال عبادی و پایه‏ای محکم برای خیمه شریعت اسلام به شمار می‏آید. این عمل، بر ارکانی استوار می‏باشد که یکی از آنها «سجده» است. سجده در هر نماز واجب و مستحب، باید گزارده شود؛ اما این که سجده کردن بر چه چیزهایی درست است، باید گفت که همه مذاهب اسلامی سجده کردن بر زمین و خاک را صحیح می‏دانند؛ بلکه طبق روایات رسیده از پیامبر صلی‏الله‏علیه‏وآله سجده بر خاک فضیلت بیشتری دارد.
در روایات اسلامی برگذاشتن پیشانی - به هنگامی نماز - بر خاک امر شده است و این امر، اگر واجب بودن این عمل را ثبات نکند، بی‏شک بر فضیلت و مطلوب بودن آن دلالت دارد. از شخصی به نام «ابوصالح» چنین نقل شده است: «روزی نزد «ام سلمه» رفتم؛ پس، یکی از برادرزاده‏هایش وارد شد و شروع به خواندن نماز کرد؛ چون خواست به سجده رود، خاک را فوت کرد. ام سلمه گفت: ای فرزند برادر! خاک را فوت نکن؛ من شنیدم رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏وآله به غلامش «یسار» که او نیز هنگام سجده کردن چنین کرد، فرمود: برای خدا، پیشانی‏ات را بر خاک گذار».1
این تربت مقدس و ممتاز
حال که سجده کردن بر خاک برتری دارد، می‏پردازیم به مسئله سجده بر تربت امام حسین علیه‏السلام. سرزمین کربلا همچون سرزمین مکه و مدینه، از تقدس و عظمت بالایی برخوردار است. در این باره، در کتاب‏های اهل سنت، روایات فراوانی نقل شده است؛ مثلاً این حدیث که می‏گوید: روزی امیرمؤمنان علیه‏السلام از سرزمین کربلا عبور کرد و مقداری از خاک آن را برداشت؛ بویید و گریست و فرمود: «هفتاد هزار نفر از این مکان محشور می‏شوند و بدون حسابرسی وارد بهشت می‏گردند»2 یا این روایات که از ام سلمه نقل شده است؛ «یک شب پیامبر صلی‏الله‏علیه‏وآله در حالی که مضطرب بود، به بستر رفت و خوابید. آن گاه با اضطراب و نگرانی بیدار شد و دردستش خاک خون آلود بود که آن را می‏بوسید. گفتم: این خاک چیست، ای رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏وآله؟ فرمود: جبرئیل به من خبر داد که این ـ و به حسین علیه‏السلام اشاره کرد ـ در سرزمین عراق کشته می‏شود. من به او گفتم: خاک آن زمین را که قتلگاه اوست، به من نشان بده و این همان خاک است».3 آری، این سخنان در تقدیس خاک سرزمینی است که نواده معصوم پیامبر صلی‏الله‏علیه‏وآله و گُل خوشبوی او، یعنی امام حسین علیه‏السلام، در آن به شهادت رسیده است.
حال اگر کسی این خاک مطهر را مُهر نماز خود قرار دهد و بر آن سجده کند، آیا جای آن هست که او را سرزنش کنیم و بر او عیب بگیریم و سجده و نمازش را نادرست بدانیم؟
این همه اصرار برای چیست؟
راستی چرا در متون دینی ما این همه بر اهمیت و ارزش تربت امام حسین علیه‏السلام و فضیلت سجده کردن بر آن تأکید شده است؟ تفاوت این خاک با خاک‏های دیگر در چیست و چه رازی در این خاک نهفته ا ست که سجده کردن بر آن حجاب‏های هفتگانه میان بنده و پروردگارش را می‏درد4 و شفای دردهای جسم و جان انسان است و آن را «دوای بزرگ‏تر»5 گفته‏اند؟ برای روشن شدن مطلب و پی‏بردن به سرّ این سفارش مهم دینی، توجه به دو نکته زیر ضروری است:
1. هر انسان نمازگزاری می‏تواند برای مطمئن بودن از طهارت سجده‏گاه خود، مقداری خاک را که از پاکی آن مطمئن است، با خود بردارد و هنگام نماز از آن استفاده نماید. این کار، در میان مسلمانان آغاز اسلام نیز انجام می‏شده و منعی نداشته است. می‏گویند «مسروق بن اجدع»، از راویان بزرگ اهل سنت، پاره‏ای خشت به همراه بر می‏داشت و در سفرهایش، به هنگام نماز بر آن سجده می‏کرد.
2. در نگاه ابتدایی، همه مکان‏ها و زمان‏ها مانند هم هستند و میان آنها تفاوتی نیست؛ اما همین مکان‏ها و زمان‏ها، وقتی با مقدسات یا با امور، اشخاص و وقایع مهم تاریخی نسبتی می‏یابند، دارای ویژگی‏ها و مزایایی می‏شوند و از دیگر مکان‏ها و اوقات متمایز می‏گردند. کعبه یک چهار دیواری، مانند دیگر ساختمان‏های دست‏ساز بشری است؛ با این تفاوت که با خداوند رابطه و نسبتی یافته و «خانه خدا» نام گرفته است و همین کافی است که ما آن را دارای شأن و مرتبه‏ای خاص، با احکام و آیین‏های ویژه بدانیم که همه مسلمانان باید آنها را رعایت کنند و به جای آورند. دیگر مکان‏های مقدس و تاریخی و روزهای مربوط به وقایع و رویدادها نیز چنین هستند و هر یک از جهتی اهمیت و اعتبار می‏یابند و در ذهن‏ها و زبان‏ها ماندگار می‏شوند.
پس از این دو نکته، اکنون می‏پرسیم: چه چیز پیامبر صلی‏الله‏علیه‏وآله را بر آن داشت که بر فرزندزاده‏اش بگرید و سوگواری کند و تربت کربلا را ببوید و ببوسد؟ چه چیز باعث شد که علی علیه‏السلام هنگام عبور از کربلا، مشتی از خاک آنجا را ببوید و آن گاه آن قدر بگرید که زمین از اشک‏های چشم آن حضرت خیس شود؟ این جا است که هر انسان آزاده‏ای با اندکی تأمل به سرّ تربت مقدس کربلا و انتساب آن به خدای تعالی پی می‏برد و این که آن خاک از حرمتی بزرگ برخوردار است.
بی‏شک، سجده بر تربتی که چنین عظمت و تقدسی دارد و از ذره ذره آن ندای تقرب به خداوند به گوش می‏رسد و راز بزرگی و جلال و جبروت الهی در آن نهفته است و رموز عبودیت و خضوع، به آشکارترین صورت در آن تجلی یافته، سزاوارتر است و می‏سزد که هر انسان مسلمانی در هنگام سجده، پیشانی بر خاکی بگذارد که آمیخته با «خون خدا»ست و مشام عاشقان فضیلت و آزادگی را می‏نوازد و بوی دل‏انگیز توحید و شهادت در راه آن را در فضای اعصار و قرون پراکنده می‏سازد و برای همیشه الهام‏بخش حریت و رادمردی و فداکاری در راه خداست.
فرجام سخن این که سجده کردن بر تربت امام حسین علیه‏السلام اگرچه مورد توصیه و سفارش فراوان است، اما در نزد شیعه از واجبات به شمار نمی‏آید و میان آن و دیگر خاک‏ها در جواز سجده فرقی نیست و برخلاف آن چه بعضی از جاهلان و بی‏خبرانِ از آرا و اندیشه‏های شیعه گمان کرده‏اند، چه بسا شیعیان در سفر و حضر از مُهر نمازهایی غیر از تربت امام حسین علیه‏السلام و از دیگر چیزهایی که سجده بر آنها درست است، استفاده می‏کنند؛ ولی با این همه معتقدند که سجده بر آن تربت پاک و شریف، فضیلت بیشتری دارد و برای خشوع و خضوع بیشتر در برابر پروردگار یکتا، مناسب‏تر است.

Posted in برچسب‌ها: |

0 نظرات: