مواضع امام حسین علیه‏السلام در برابر حکومت معاویه


منابع مقاله:
مجله معرفت، شماره 52، رنجبر، محسن؛


یکی از موضوعاتی که شایسته تحقیق و پژوهش است، مواضع سیاسی امام حسین علیه‏السلام در ده سال آخر حکومت معاویه (از شهادت امام حسن علیه‏السلام و آغاز امامت امام حسین علیه‏السلام تا مرگ معاویه) و پاسخ به این پرسش‏هاست که آن بزرگوار در آن مدت، چه موضعی در برابر حکومت ضد اسلامی معاویه داشتند؟ آیا در صدد قیام بر ضد او بودند؟ و اگر درصدد قیام نبودند، دلایل آن چه بود؟ و اگر به دلایلی، قیام بر ضد حکومت معاویه مقدور نبود، آیا امام مبارزه سیاسی با او داشتند یا نه؟
ضرورت طرح این بحث از آن‏جا ناشی می‏شود که با توجه به عظمت خیره‏کننده حادثه عاشورا، معمولاً ـ به غلط ـ آغاز قیام آن حضرت از سال 61 هجری و شروع خلافت یزید تصور می‏شود و آن دهه مورد غفلت قرار می‏گیرد، در حالی که سابقه مبارزه امام حسین علیه‏السلام با حکومت معاویه، به سال‏ها پیش برمی‏گردد.
در پاسخ پرسش‏های مزبور، در این‏جا به اجمال یاداوری می‏گردد که در آن دوره، به سبب یک سلسله عوامل و موانع، امام حسین علیه‏السلام قیام و حرکت مسلحانه و نظامی علیه حاکمیت دین‏ستیز معاویه را نه مقدور می‏دانستند و نه سودمند برای جامعه اسلامی و همانند برادر بزرگوارشان امام مجتبی علیه‏السلام از اقدام نظامی علیه معاویه امتناع می‏ورزیدند. اما باید توجه داشت که اتخاذ چنین سیاست و روشی از سوی آن حضرت، به این معنا نبود که از تلاش‏ها و فعالیت‏های غیر مسلّحانه برای شناساندن و برملاساختن چهره واقعی معاویه و شیوه حکومت او طفره روند و هیچ اقدامی در این زمینه از ایشان سر نزند. بنابراین، آنچه در این مقاله به آن پرداخته می‏شود، پاسخ‏گویی به دو پرسش اساسی ذیل است:
1. چرا امام حسین علیه‏السلام در دوران امامت ده ساله خویش، در عصر معاویه، علیه او اقدام به حرکت و قیام مسلحانه نکردند؟
2. حال که مبارزه مسلّحانه از سوی امام حسین علیه‏السلام به دلایلی صورت نگرفت، آیا آن حضرت سکوت اختیار کرده بودند یا مبارزه سیاسی می‏کردند؟ اگر سکوت نکردند، چه مواضع و سیاست‏هایی را در برابر حاکمیت معاویه داشتند؟
در پاسخ سؤال اول ـ چنان‏که اشاره شد ـ باید گفت که هر نوع حرکت مسلّحانه و نظامی از جانب امام علیه‏السلام به دلیل برخی مصالح و موانع، نه مفید بود و نه مقدور. در این میان، سه دلیل ذیل، مهم‏تر به نظر می‏رسند:
1. منش و روش حکومتی معاویه؛
2. پیمان صلح امام حسن علیه‏السلام با معاویه؛
3ـ حاکمیت روحیه سازش و عافیت‏طلبی در جامعه اسلامی (به ویژه عراق)؛
اکنون به تبیین و تشریح هر یک از عوامل فوق می‏پردازیم.

Posted in برچسب‌ها: |

0 نظرات: